Τρίτη, 02 Απριλίου 2013 10:39

Μύθοι & Αλήθειες για την ασπαρτάμη

Μύθοι & Αλήθειες για την ασπαρτάμη

 

Γεωργία Καπώλη, MSc

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Επιστημονική Διευθύντρια ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Νεμέα Κορινθίας

Αντιπρόεδρος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας

 

 

Η ασπαρτάμη αποτελείται από δύο αμινοξέα (ασπαρτικό οξύ και φαινυλαλανίνη) και είναι μία από τις πιο παλιές και ευρέως διαδεδομένη γλυκαντική ύλη, μιας και χρησιμοποιείται σε περισσότερα από 6,000 τρόφιμα, λόγω των καλών της οργανοληπτικών χαρακτηριστικών.

Εντούτοις, η ασφάλεια της ασπαρτάμης συχνά έρχεται στο προσκήνιο και κατηγορείται ότι έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία.

Έτσι βάλαμε στο μικροσκόπιο την ασπαρτάμη, προκειμένου να αποκαλύψουμε όλους τους μύθους και αλήθειες γύρω από αυτήν.

 

Μύθος 1: Η ασπαρτάμη έχει θερμίδες: Η γλυκαντική δύναμη της ασπαρτάμης είναι 200 φορές μεγαλύτερη από εκείνη της ζάχαρης, και αν και αποδίδει θερμίδες (4 θερμίδες ανά γραμμάριο) επειδή χρησιμοποιείται σε εξαιρετικά μικρές ποσότητες αποδίδει τελικά σχεδόν μηδενικές θερμίδες.

 

Μύθος 2: Η ασπαρτάμη δεν είναι ασφαλής: Τα τελευταία 20 χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 200 μελέτες για την ασφάλειά της. Οι μελέτες εξετάζουν και αξιολογούν την επίδραση της ασπαρτάμης τόσο σε ενήλικες όσο και σε ειδικές πληθυσμιακές ομάδες, όπως παιδιά ή ασθενείς που πάσχουν από διαβήτη, κίρρωση του ήπατος ή νεφρική ανεπάρκεια. Η ασφάλεια της ασπαρτάμης επιβεβαιώνεται με συνεχείς αξιολογήσεις από την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) το 2002, 2006, 2009, 2010, 2011 και είναι εγκεκριμένη για ποικιλία χρήσεων με βάση την Ευρωπαϊκή οδηγία για τα γλυκαντικά 94/35/EC.

Μύθος 3: Η ασπαρτάμη προκαλεί καρκινογένεση: χαρακτηριστικό παράδειγμα τις αμφιλεγόμενες έρευνες του Ινστιτούτου Ramazzini, οι οποίες τη συσχέτισαν με καρκινογέννεση σε πειραματικά μοντέλα και θεώρησαν ότι μπορεί να είναι επιβλαβής και για την ανθρώπινη υγεία.

 

Τα αποτελέσματα των ερευνών του Ινστιτούτου Ramazzini έλαβαν εξαρχής εκτενή δημοσιότητα, ωστόσο η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) έκρινε πως όλες οι σχετικές μελέτες του Ινστιτούτου είχαν σοβαρά μεθοδολογικά σφάλματα και πως τα ευρήματά τους δεν μπορούσαν να γίνουν αποδεκτά / δεν τεκμηριώνονταν επιστημονικά / δεν στοιχειοθετούσαν ότι η ασπαρτάμη δεν ήταν ασφαλής για κατανάλωση. Επιπλέον, η ποσότητα της ασπαρτάμης που δώθηκε στα πειραματικά μοντέλα ήταν υπερβολικά υψηλή, δεκάδες έως και εκατοντάδες φορές υψηλότερη από την Αποδεκτή Ημερήσια Πρόσληψη των 40 mg ανά κιλό σωματικού βάρους ανά ημέρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τιμή αυτή είναι πρατκικά αδύνατο να προσεγγιστεί ακόμα και από καταναλωτές με υψηλή πρόσληψη, αφού ένας ενήλικος π.χ. 75 κιλών, θα έπρεπε να καταναλώσει 37 γιαούρτια με ασπαρτάμη ή 20 κουτάκια αναψυκτικού μόνο με ασπαρτάμη ή 85 πακετάκια γλυκαντικού με ασπαρτάμη, και μάλιστα για κάθε μερα της ζωής του, σενάριο που μάλλον δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

 

Μύθος 4: Η ασπαρτάμη δεν είναι για όλους: Η αποδεκτή ημερήσια πρόσληψη (ADI) για παιδιά και ενήλικες είναι 0-40mg/kg ΣΒ/ημέρα. Σύμφωνα με τη διεθνή επιστημονική κοινότητα και τους αρμόδιους φορείς ασφάλειας τροφίμων η κατανάλωση της ασπαρτάμης ενδείνκυται για διαβητικούς ασθενείς, εγκύους και παιδιά, ενώ η χρήση της απαγορεύεται από άτομα με τη γενετική νόσο φαινυλκετονουρία.

 

Μύθος 5: Η ασπαρτάμη είναι ιδανική για γλυκά: η ασπαρτάμη δεν χρησιμοποιείται στο ψήσιμο στη μαγειρική και ζαχαροπλαστική, μιας και σε υψηλές θερμοκρασίες χάνει τη γλυκύτητά της.

 

 

 

 

Παρακαλώ εισάγεται το όνομα χρήστη και τον κωδικό που σας έχουν δοθεί. Προσοχή! Η σύνδεση σε "κλειδωμένες" ενότητες του portal απευθύνεται αποκλειστικά σε επαγγελματίες υγείας και μόνο.