Παρασκευή, 07 Σεπτεμβρίου 2018 11:55

Πώς να προστατεύσουμε τη σπονδυλική στήλη των παιδιών

Το σχολείο ξεκινά και πολλά από τα παιδιά κουβαλούν απίστευτα βαριές τσάντες, κάθονται πολλές ώρες μπροστά σε ένα γραφείο ή υπολογιστή και γενικότερα καταπονούνται από πολύ μικρή ηλικία με ότι αυτό συνεπάγεται για τη μελλοντική τους υγείας.

Ο φυσικοθεραπευτής κ. Γιώργος Χατζηθεοδωρίδης μας δίνει μερικές συμβουλές για το τι πρέπει να προσέχουν γονείς και παιδιά αν θέλουν να έχουν καλή σωματική υγεία.

Πρώτα από όλα το βάρος της σχολικής τσάντας. Όπως λέει, δεν πρέπει να υπερβαίνει το 10% του σωματικού τους βάρους. Αυτό σημαίνει για ένα παιδί 6-8 ετών το βάρος της σχολικής τσάντας δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 3 (τρία) κιλά, πρέπει δε η τσάντα να μεταφέρεται στις πλάτες για τη σωστή κατανομή του βάρους της. Η πιο σωστή επιλογή για την τσάντα είναι αυτή τύπου “ τρόλεϋ ” και να έχει όσο το δυνατόν μικρότερο βάρος.

Μια τσάντα πολύ βαριά, που μεταφέρεται αρκετό χρόνο από άτομα που δεν έχει αναπτυχθεί καλά το μυϊκό τους σύστημα, μπορεί να είναι παράγοντας κινδύνου για πόνους στην πλάτη.

Ωστόσο, δεν έχει αποδειχθεί κάποια σχέση της σχολικής τσάντας με σκολίωση ή κύφωση, η οποία εμφανίζεται σε επτά παιδιά από τα χίλια κάθε χρόνο. Μπορεί όμως να υπάρχουν επιπτώσεις στην αναπνοή των μαθητών, διότι το υπερβολικό βάρος της τσάντας επιδρά στην κόπωση των αναπνευστικών μυών.

Δεύτερον, το γραφείο του μαθητή. Σύμφωνα με τον ειδικό θα πρέπει να είναι ανάλογο του ύψους του. Όταν ακουμπά τα χέρια του στο γραφείο, οι ωμοπλάτες θα πρέπει να είναι χαλαρές. Η χειρότερη θέση είναι όταν είναι σκυμμένος μπροστά. Όταν κάθεται, θα πρέπει να διατηρούνται οι κυρτότητες της σπονδυλικής στήλης χωρίς να αυξομειώνονται. Η λεκάνη πρέπει να ακουμπά καλά στην καρέκλα. Ομοίως, η μέση πρέπει να εφάπτεται καλά στην πλάτη της καρέκλας. Το κεφάλι να είναι ευθυγραμμισμένο με τον λαιμό και τα πόδια να ακουμπούν καλά στο πάτωμα. Επίσης, είναι λάθος να διαβάζουμε στο ντιβάνι ή στο κρεβάτι, διότι η σπονδυλική στήλη παίρνει λάθος μορφή (παραμορφώνεται).

Τρίτον η ιδανική καρέκλα. Όπως λέει η καρέκλα που θα κάθεται το παιδί θα πρέπει να είναι ρυθμιζόμενη καθ΄ύψος και η πλάτη της καρέκλας θα πρέπει να έχει μια κλίση 95 – 110 μοίρες. Επιπλέον θα πρέπει να υπάρχουν βραχίονες για να στηρίζονται καλά τα χέρια.

Τέταρτον, όταν χρησιμοποιεί το tablet, πρέπει να έχουμε σωστή θέση. Δεν πρέπει να το έχει στα πόδια του και να είναι σκυμμένο. Θα πρέπει να το τοποθετεί σε σταθερή επιφάνεια: γραφείο ή τραπέζι. Αν η σπονδυλική στήλη έχει θέση κάμψης για αρκετή ώρα, μπορεί να προκληθεί πόνος στον αυχένα, στην πλάτη ή στη μέση.

Καλό είναι να μάθει το παιδί ότι πρέπει να κάνει μικρά διαλείμματα κάθε μισή ώρα, να τεντώνει τη σπονδυλική στήλη και να αλλάζει θέση.

 

Πέμπτον, μεγάλη προσοχή στη φωτεινότητα του δωματίου όπου μελετά ο μαθητής. Για την ιδανική φωτεινότητα θα πρέπει να υπάρχουν δύο πηγές φωτισμού: μία φυσική και μία τεχνική ρυθμιζόμενη σε ένταση. Πιο συγκεκριμένα για τους δεξιόχειρες το φυσικό φως θα πρέπει να εισέρχεται από αριστερά. Ένα επιτραπέζιο πορτατίφ γραφείου παρέχει το πρόσθετο φως στην επιφάνεια εργασίας. Εάν είστε δεξιόχειρες τοποθετήστε την πηγή φωτός στην αριστερή πλευρά του γραφείου σας. Κατά την επιλογή ενός πορτατίφ γραφείου σιγουρευτείτε ότι ο βραχίονας είναι αρκετά μακρύς και εύκαμπτος, ώστε να φωτίζει όπου χρειάζεστε έχοντας τη δυνατότητα να τον απομακρύνετε από τη μέση όταν δεν χρειάζεται.

Τέλος, ο ειδικός επισημαίνει ότι η φυσική δραστηριότητα είναι απαραίτητη για την καλή σωματική υγεία των απιδιών. Τα διάφορα sports, βοηθούν πολύ στο να αποφευχθούν τα πάσης φύσεως μυοσκελετικά προβλήματα. Για τις μικρές ηλικίες οποιοδήποτε sport βοηθάει στο να μην εμφανίζονται τα προβλήματα αυτά και το παιδί μπορεί να ακολουθήσει όποιο sport του αρέσει.

Ανθή Αγγελοπούλου

Παρακαλώ εισάγεται το όνομα χρήστη και τον κωδικό που σας έχουν δοθεί. Προσοχή! Η σύνδεση σε "κλειδωμένες" ενότητες του portal απευθύνεται αποκλειστικά σε επαγγελματίες υγείας και μόνο.